När
man pratar om säkerhet i hästtransporter i media och bland hästfolk glömmer man
oftast bort den absolut viktigaste faktorn. Den absolut viktigaste
säkerhetsfaktorn i en hästtransport är dess köregenskaper och aktiva
säkerhetsreserv vid undanmanöver i trafiken. I stora delar av Europa har det i
många år varit förbjudet att transportera levande djur i enkelaxlade
transporter. Varför?.... Jo, om du med en enkelaxlad transport behöver göra en
hastig undanmanöver, kraftig inbromsning, får sladd, eller får punktering eller
axelbrott, så är risken att du förlorar kontrollen över ekipaget med tragiska
följder som resultat, oerhört mycket större än om du drar en boggivagn. Ett
enkelaxlat släp påverkar vid körning bilens egenskaper negativt vid varje
inbromsning, kurvtagning, acceleration eller undanmanöver. Det enkelaxlade
släpet är också mycket mer känsligt för sidovind och har lättare för att vobbla
med och utan häst i släpet. Ett tvåaxlat boggisläp bär sin last i jämvikt, har
oerhört mycket större riktningsstabilitet och påverkar dragbilen i mycket liten
utsträckning. Om du till exempel får punktering på ett boggisläp så är det
stora chanser att du inte ens märker detta vid körning. Vi har själva varit med
om att tappa vänster framhjul på ett biltransportsläp med boggi på autobahn
utanför Frankfurt. Släpet var lastat med en bil som vägde 2200 kg och vi märkte
förlusten av hjulet först då vi stod och tankade. Vi körde därefter ytterligare
120 mil hem till Sverige med tre hjul kvar i normal fart utan märkbart sämre
vägegenskaper. Om vi hade haft ett enkelaxlat släp när detta hände är det inte
säkert att vi hade levt idag.
Slutsatsen
av detta är; vad du än bestämmer dig för att köpa för släp: köp ett boggisläp!!
Alla
våra transporter har förutom boggi med separata hjulupphängningar, en mycket
hög säkerhetsnivå för hästarna som skall åka i dem. Säkerhetsbommar med
panikutlösning utifrån och med full möjlighet att reglera bomhöjder och
lastutrymmeslängd är standard i samtliga våra vagnar. Alla vagnar har dessutom
en mycket bra ventilation (reglerbar) med separerade in- och utvägar.
(takluckor och fläktar finns som tillbehör för bra ventilation även vid
stillastående släp med häst/ar)
En
annan viktig säkerhetsfaktor är transportens verkliga lastviktskapacitet. Det
finns knappt ingen enkelaxlad hästtransport som i verkligheten får lasta en
stor häst med utrustning utan att du har överskridit axlarnas och bromsarnas
tekniska kapacitet. Det finns absolut inte en enda enkelaxlad hästtransport som
du kan köra två normala hästar i utan att du riskerar körkort och hästarnas och
ditt eget liv och lem. Våra hästtransporter är oavsett vilken totalvikt de
levereras med, byggda och dimensionerade för att lasta upp till 1800 kg. Detta
innebär att du aldrig ens med två stora hästar inklusive utrustning kan
överbelasta släpet. Bromsar, chassie, hjulupphängningar, däck, med mera är
byggt för att med stor säkerhetsmarginal kunna bära denna vikt oavsett
registrerad totalvikt
En
av de vanligaste orsakerna till att man transporterar sin häst är ju tävling
eller träning. Vilken häst tror du har störst möjlighet att prestera sitt
bästa? Den som har åkt tio mil i en slingrande, guppande, och vobblande
enkelaxlad transport och som är halvt utmattad vid framkomsten? Eller hästen
som har åkt med i en transport som har gått lugnt och stabilt efter bilen på
sina två axlar med bra ventilation?